מה מחפשים במבחני הקבלה לאדריכלות בטכניון?

logo_tech_copy_150x52 אם אתה מתכוון לגשת למבחני הקבלה לאדריכלות בטכניון השנה, אתה בוודאי רוצה להבין מה אתה צריך לדעת כדי לעבור את המבחנים? מה מחפשים…? להלן מדריך מתומצת עם 5 הדברים המרכזיים שאתה צריך לדעת:

במבחן – למה לצפות…?

1. הדבר הראשון שאני ממליצה לך לעשות היכרות איתו – הוא הפורמאט של המבחן בטכניון. השאלות משתנות מעט מדי שנה, אבל הפורמאט נותר זהה: 4.5 שעות שבמהלכן אתה נדרש לענות על 3 שאלות (מומלץ: שעה וחצי לכל שאלה). כל מבחן הקבלה לאדריכלות בטכניון מבוסס על ביטוי דו-מימדי: רישום + שרטוט בסיסי.

2. הדבר השני שחשוב להכיר הוא אופי וסוגי השאלות. השאלות במבחני הקבלה בטכניון כוללות: עיצוב פוסטר, רישום של 5 זוגות של מושגים מנוגדים ותכנון מבנה ברישום ושרטוט בסיסי. הבסיס הזה של המבחן לא השתנה כבר מספר שנים, ואלא כן מודיעים לך אחרת, זה מה שאתה צריך לצפות לו.

עכשיו שאתה יודע, פחות או יותר, למה לצפות – בוא נבין מה אתה צריך לדעת לעשות ומה מחפשים בדיוק?

3. שאלת עיצוב פוסטר. בשאלה הזו אתה צריך "למכור" גוף/מוסד/רעיון/אג'נדה כלשהם באמצעות פוסטר. בשאלה הזו מבקשים להראות סקיצות ותהליך של עיצוב קונספט – כדי לראות איך אתה חושב. המטרה של הפוסטר היא לבחון את היכולות הגרפיות שלך, הידע כללי והיצירתיות שלך. כדי לעבור את השאלה הזו בהצלחה, כדאי שתשלוט ברישום ותדע לייצר גרפיקה אסטתית – תוך כדי המצאת קונספט חדש לנושא מוכר. 2 דוגמאות משנים קודמות: פוסטר למשרד הבינוי והשיכון, פוסטר לעידוד שמירה על איכות הסביבה. יש לי שיטה ברורה לבניית פוסטר שכזה – ואני אשמח ללמד אותך אותה. כמובן שאם אין לך רקע ברישום, אני יכולה ללמד אותך את הבסיס הזה ב-2, 3 שיעורים בלבד – ומשם אני בטוחה שתסתדר מצויין.

4. שאלת 5 זוגות של רישומים המביעים מושגים מנוגדים. תקבל 2 מושגים מנוגדים (ישן מול חדש, למשל) ותתבקש לרשום 5 זוגות של חפצים המייצגים את הניגוד הזה. במבחן תתבקש לערוך השוואה בתוך כל זוג  לגבי ההבדלים שיוצרים את הניגוד (צורנית, רעיונית, פונקציונאלית וכו'). הדבר האחרון שתתבקש לעשות הוא לכתוב עבור כל זוג: מה החפץ העדיף? כדי לענות על השאלה הזו כמו שצריך – צריך, שוב, לשלוט היטב ברישום. כמו כן, השאלה הזו דורשת חשיבה אסוציאטיבית טובה וכמובן יצירתיות. אם אתה כבר שולט ברישום, אני ממליצה לך לקחת כמה זוגות של מושגים מנוגדים ולהתחיל לייצר עבורם 5 רישומים של זוגות של חפצים. איך מגיעים למצב שבו "מתקתקים" את הזוגות האלו ומעלים אינפסור רעיונות כדי לבחור את הטובים ביותר למבחן? יש לי שיטה פשוטה לעשות את זה, ואני אשמח ללמד אותך אותה כבר בשיעור הראשון.

5. תכנון מבנה. בגלל שאופיו של הטכניון הוא מה לעשות, טכני – הבוחנים מעוניינים לזהות, כבר במבחן, למי מהנבחנים יש באמת את שני הכישורים העיקריים הדרושים לאדריכל: ראייה תלת מימדית ויכולת תכנון. וזה בדיוק מה שהשאלה הזו בודקת. דוגמא לשאלה משנים קודמות: לתכנן בית לכלב ולחתול כך שיוכלו לחיות בשלווה זה עם זה. מבקשים להציג מספר מבטים/זוויות של הבית ולהוסיף מעט הסבר כתוב. איך תיגש לשאלה כזו אם אף פעם לא תיכננת? פשוט. קודם כל נעזרים בהגיון של השאלה: צריך לתכנן מגורים נפרדים, קרי ככל הנראה כניסות ויציאות נפרדות – ועוד הפרדות שנראות לך הגיוניות. איך ממשיכים? פה מגיעה היצירתיות, החשיבה התלת מימדית ויכולת התכנון. תתחיל בסקיצות תלת מימדיות או דו מימדיות, עד שתגיע ל"תכנון המושלם", העונה על ה"פרוגרמה" = הדרישות הפונקציונאליות למבנה, כפי שהוצגו בשאלה. לאחר מכן, תתרגם את התכנון מהסקיצות לשרטוטים (מבטים דו מימדיים של התכנון – פשוט מאד ללמוד לעשות את זה) + רישומים מתאימים. אם אתה מתקשה בתרגום תלת מימד לדו מימד או להפך – אשמח ללמד אותך לשלוט בזה תוך שיעור אחד או שניים, כך שתוכל לתכנן תכנון בסיסי כל מבנה שייבקשו ממך בבחינה.

אם יש לך שאלות נוספות, או שאתה מעוניין בעזרה בתרגול - אני פה לרשותך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>